TAULA RODONA
“Empoderant la ciutadania des de les OAC”
Aquesta taula rodona inclou quatre experiències:
“Agents digitals del Gironès“, a càrrec de Lluís Puig
Des del Consell Comarcal del Gironès es detecta que en l’actual situació de pandèmia provocada per la COVID-19, cal millorar l’alfabetització digital de la ciutadania i reduir la bretxa que existeix, especialment en aquelles persones que no dominen les noves tecnologies o tenen dificultats per accedir a mitjans digitals.
Es fa necessari que des de l’administració es realitzin actuacions dirigides a impulsar la inclusió digital, apostar per la igualtat d’oportunitats i més encara en un context de crisi social i econòmica com l’actual.
Per a tot això, des del Consell Comarcal del Gironès es creu oportú engegar el projecte d’agents digitals del Gironès contractant persones amb bones competències digitals per acompanyar a la ciutadania en aquest procés de digitalització. L’objectiu és aconseguir formar i empoderar a la ciutadania per tal que siguin capaços d’entendre els entorns virtuals i que de forma autònoma puguin realitzar tots aquells tràmits que necessitin a través de mitjans digitals.
“Acompanyament a la ciutadania en l’ús del certificat digital“, a càrrec de Josep Pocurull
Juny 2021. Es posa en marxa un servei de suport i acompanyament dirigit exclusivament a ciutadans amb forta escletxa digital que han de fer tràmits amb l’estat amb certificat digital i que suposen exercici de drets bàsics (SEPE, estrangeria, ingrés mínim vital…). Aquest col.lectiu sovint ha de revocar tornar a demanar un idcat certificat cada vegada que l’ha de tornar a utilitzar i sovint ha de pagar a gestors/advocats/locutoris per poder utilitzar el certificat digital i poder fer el tràmit pertinent. Segons cada cas es fa l’acompanyament fins el final (incloent escanneig de documentació i tramitació) o si es detecta que té habilitats TIC se li mostra com fer-ho.
L’objectiu sempre ha estat que la persona, si té nivell i interès, pugui fer servir les eines de manera autònoma. Si no té interès (només vol fer el tràmit) o té forta escletxa TIC o econòmica o funcional o de llenguatge se li fa el tràmit i s’intenta que el certificat digital quedi guardat en un correu electrònic per a posteriors usos amb un protocol (nom i password del correu i pass del certificat) que diferents serveis de l’Ajuntament poden ajudar a recuperar a l’usuari.
“Servei d’Assistència a la ciutadania en la tramitació electrònica (OAC360)“, a càrrec de Joan de la Paz
La pandèmia ha enfrontat l’administració amb la realitat de la falta/imperfecció de la digitalització de l’activitat administrativa, i hem abocat els ciutadans a que sigui el canal de tramitació per excel·lència. Les nostres plataformes i forma de fer no són fàcilment comprensibles per al ciutadà. S’ha d’establir un pont entre administració i ciutadania mentre no aconseguim ser més comprensibles i fàcils. OAC360º ® és el servei que va crear ADTENDE i constitueix aquest pont: un servei d’assistència telefònica a la ciutadania en la tramitació electrònica a través de plataformes públiques.
“Agents TIC“, a càrrec de Celia Waliño / Yolanda Lacasa
Els i les Agents TIC acompanyen aquelles persones que, per manca de coneixements, dispositius i connexió a internet, no usen la tecnologia en el seu dia a dia i capacitar-les per a que ho puguin fer en el futur més immediat.
Donen a conèixer a les persones usuàries aquelles eines tecnològiques que estan a la seva disposició i que faciliten la comunicació amb les diferents administracions públiques, tot accelerant els diferents tràmits i evitant desplaçaments innecessaris.
Fan un acompanyament previ a la ciutadania, assegurant aquestes passes i identificacions digitals prèvies, amb l’objectiu d’agilitzar els tràmits posteriors que es duen a terme a als diferents punts d’atenció a la ciutadania que existeixen a Barcelona, a més de capacitar-la digitalment per les necessitats que puguin sorgir en el futur immediat.